REVIEWS

“Als school vinden wij Real Life Learning belangrijk. Zo ook bij het tekenonderwijs. In Rens vonden wij de geschikte professional om de leerlingen kennis te laten maken met portret tekenen. Het contact met Rens verliep prettig en soepel. Er werd fijn meegedacht om de les te doen slagen. En dat is ook gelukt. De groepen 5- 5/6- 6 hebben allen op dezelfde dag een workshop van Rens kunnen volgen in de klas. Handig! Aan de hand van een leuke opening werden de kinderen meegenomen in het portret tekenen. Bij elke (vervolg) stap kwamen er ook nieuwe materialen aan te pas, wat voor een leuke afwisseling zorgde. Rens is niet alleen creatief. Hij heeft ook het lesgeven en orde houden in de vingers. Na afloop waren de leerlingen allemaal erg trots op hun resultaat, omdat er ook veelvuldig benadrukt werd dat er geen fouten gemaakt konden worden. Naar aanleiding van de positieve verhalen in de teamkamer hebben meerdere collega’s geïnformeerd naar Rens. Ik zou dit iedereen ook van harte aanbevelen.”

Zané de Roo, leerkracht Octant Triangel

‘’Op uitnodiging heeft Rens procesgerichte lessen gegeven m.b.t. beeldende vorming. In een prettig overleg heeft Rens lessen gegeven die goed aansloten bij de thema’s waar de verschillende bouwen aan werkten. De lessen werden enthousiast ontvangen door leerlingen en leerkrachten. Het was voor kinderen fijn om te horen dat ze binnen de opdracht hun eigen creativiteit konden gebruiken en dat er niets verkeerd was. Kortom geslaagde lessen op maat voor iedere groep.’’

Jannie Brem, leerkracht Prins Johan Frisoschool.

”Wij wilden ons tekenonderwijs een impuls geven. Er werd wel al getekend in onze klassen, maar vaak alleen met potlood en stift.
Het liefst naar aanleiding van een voorbeeldje van Pinterest.De kinderen vonden de tekenlessen altijd heel gezellig, maar wij wilden
meer uit deze uren halen. Iedere leerkracht heeft één materiaal gekozen waarmee hij/ zij niet vaak werkt. Ook hebben ze aan Rens doorgeven aan welk thema zij op dat moment werkte in de klas. Rens heeft van tevoren meegedacht welke materialen er nodig zijn. 
Dus als je werkt met Oost-Indische inkt heb je bijvoorbeeld ook schorten, kroontjespennen en penselen nodig. Alle leerkrachten waren razend enthousiast over de les van Rens. Tijdens de les zorgt hij voor een goede en rustige sfeer in de groep.
De leerkrachten mochten tijdens de les meedoen met de kinderen. Wij zijn het er met z’n alleen over eens:
We hopen dat Rens snel nog eens op De Poolster komt lesgeven.”

Anne, leerkracht op De Poolster in Berkel en Rodenrijs. 

“Op verzoek van Huygens Labs / stichting Techniekmenu heeft Rens voor de plusklas van Kindcentrum Trampoline het project ‘ontdekkingsreizigers’ ontwikkeld en uitgevoerd. Twaalf begaafde leerlingen hebben 5 lessen onder begeleiding van ‘reisleider’
Rens verschillende facetten van het nieuwe eiland verkend door o.a. een landkaart van het eiland te maken en een taal te bedenken.
Dit project was voor de leerlingen een prachtig middel om hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen: van creatief denken tot samenwerken. In iedere les stond tekenen en maken centraal, met steeds verschillende materialen, perspectieven en schaal-niveaus.
Ook de verf hebben de kinderen zelf gemaakt. In het begin van het project hadden veel leerlingen koudwatervrees en vonden ze dat ze slecht konden tekenen. Rens heeft alle leerlingen verleid de remmingen los te laten en lekker aan de slag te gaan.
Dit heeft geleid tot prachtige resultaten, een rijke leeroogst en veel plezier. Ik gun iedere leerling en Rens om zijn of haar creatieve talenten te helpen ontwikkelen. Niet alleen de leerlingen waren enthousiast, maar ook de vaste plusklasdocent was erg enthousiast over de aanpak van Rens.”   


Harrie Ozinga, directeur Stichting Techniekmenu, Voorburg



“Met enthousiasme en passie werd de workshop gegeven. Kijken, voelen, denken en doen. Op een natuurlijke leerzame manier neemt Rens de leerlingen mee. Erg fijn dat er rekening wordt gehouden met de onderlinge verschillen tussen de kinderen. Blije gezichten bij leerlingen en leerkracht!”

Elsbeth Schmeisser, leerkracht Octant Beatrix

KOM ONTDEKKEN!